| | Extra nieuwsbrief IVN Twiske, 10 juli 2023 | | | | | | | Natuurtalenten gefeliciteerd! IVN Twiske is maar liefst 14 natuurgidsen rijker. Allemaal zullen ze op eigen wijze invulling geven aan natuureducatie in onze regio. Een zonovergoten zondag 25 juni was het sluitstuk van de anderhalf jaar durende opleiding: de 14 gidsen ontvingen toen na hun eindpresentatie een welverdiend diploma.
Deze extra editie van de nieuwsbrief geeft een overzicht van de grote diversiteit onder deze natuurtalenten.
Bestuur IVN Twiske en Werkgroep Nieuwsbrief
| | Van GIO tot NN-er Van 'Gids In Opleiding' tot 'Nieuwe Natuurgids': een proces dat wij als mentoren van dichtbij mee mochten maken. Wij volgden o.a. de ontdekkingen en waarnemingen in de onderzoeksgebiedjes (een stukje natuur dat zij een jaarlang tweewekelijks in kaart moesten brengen). Mooie werkstukken zijn hier uit voortgekomen. Blogs, websites, fotoboeken, verslagen, getekende weergave. Ook onder de stageverslagen zitten mooi gecomponeerde werkstukken. De PR-groep bekijkt nog hoe we deze schat aan ervaringen met jullie kunnen delen. Voor nu, MET TROTS, in alfabetische volgorde op voornaam de educatieve eindopdrachten.
Arnold, Barbara, Lidy, Loes | | | | Chris van de Ven Onderzoeksgebiedje: de Trickel bij de Poelboerderij. Samen met Yvonne ging hij met regelmaat 'trickelen', waarnemingen doen in het veld, het in de theorie geleerde in de praktijk ontdekken. Voor zijn stage deed hij onderzoek naar insectensoorten bij de Poelboerderij. De educatieve eindopdracht werd een ontwerp voor een insectenroute over het Trickelpad voor bovenbouw basisonderwijs.

| | Frank Wals Onderzoeksgebied: het Ratteneiland waar hij van jongsafaan al komt. Stage liep hij bij de werkgroep Ratteneiland en in het Varkensland. Hij volgde cursussen omgaan met bosmaaier en eenassige motormaaier. Maar ook de kinderactiviteiten en excursies op aanvraag heeft hij ontdekt. Educatieve eindopdracht: fietsroute door Het Twiske waarin hij veel van zijn historische kennis van het gebied kwijt kan. Aangevuld met wat hij in de opleiding leerde. Wanneer de nieuwe IVN route-app volledig operationeel is, kan men die route zelf fietsen en via een QR-code info tot zich nemen.  | | Froukje Dijkshoorn Onderzoeksgebiedje: eigen achtertuin waar ze een jaar lang de ontwikkelingen volgde hoe je van de stenen tuin van je voorganger een biodiverse tuin kunt maken. Daardoor is zij ook gefascineerd geraakt door het thema Stoepplantjes. Stage liep zij o.a. bij het project Taal in de natuur en activiteit Twiske zoemt. Omdat de natuur haar tot creativiteit inspireert (muziek, zingen, tekenen en schilderen) werd haar educatieve eindopdracht het beschilderen van de toiletkeet bij De Marsen. Ieder die er langs loopt, ziet dieren met hun naam, pootafdrukken en poepjes.
 | | Ingrid Eegerdingk Onderzoeksgebiedje: observatie in een verwaarloosd stukje heemtuin in het Rembrandtpark in Amsterdam leverde een indrukwekkende soortenlijst op. Als stageproject heeft Ingrid bekeken of een rol als Tuinvogelconsulent iets voor haar is. Het verslag daarvan hopen wij een keer te delen. Haar fascinatie voor vogels zorgde ervoor dat zij voor haar eindopdracht samen met Wilma de Vogelsafari's in Het Twiske ontwikkelde.
 | | Joke van der Sluijs Onderzoeksgebiedje: De Dors in Oostzaan. Tijdens haar onderzoek ontdekte zij dat daar een biodiversiteitsgroep actief was. Alle theorie uit de lessen kon ze hier met eigen ogen aanschouwen. Stage: deze groep en de contacten met de gemeente waren mooie onderwerpen voor haar stage. Educatieve eindopdracht: Joke maakte een actieplan om tijdens de opening van de biodiversiteitstuin een slootjesactiviteit te organiseren.
 | | Laura van Mourik Onderzoeksgebiedje: een spannend stukje met beuk in het Vliegenbos. Via het geleerde in de opleiding ontdekte ze steeds meer in dit gebiedje. Stage bij meerdere disciplines. Zoals de vogelwerkgroep en het volgen van een cursus Stiltetraining. Maar vooral was Laura op zoek naar mogelijkheden van inbedden van natuur in de ouderenzorg gerelateerd aan haar werk hierin. Educatieve eindopdracht: haar passie voor schelpen lag ten grondslag aan het organiseren van een strandexcursie. Zij ontwikkelde een folder met checklist waarop te letten bij het organiseren van een excursie.

| | Marjan Alkema Onderzoeksgebied: Vijfhoekpark in Zaandam. Stage bij de Twiskespeurders waar ze een actieve rol speelde. Eindopdracht: samen met Marloes uitgezocht hoe QR-codes zijn in te zetten voor een educatieve tocht. Uiteraard deelt zij het Vijfhoek park met belangstellenden. Veel overleg over IVN route app en met gemeente om bordje te mogen plaatsen. De route-app is eerdaags operationeel.  | | Marloes de Graaf-Zijl Onderzoeksgebied: het Ratteneiland in Landsmeer waar zij al jaren actief betrokken is bij de werkgroep natuurbeheer. Stage daarom ook op deze plek maar Marloes is ook al langer actief bij de Twiskespeurders en de natuurouders op de Augustinusschool. Eindopdracht: samen met Marjan uitgezocht hoe QR-codes zijn in te zetten voor een educatieve tocht zonder gids op het Ratteneiland. Veel overleg over IVN route app en met gemeente om paaltjes te mogen plaatsen. .JPG) | | Pauli van Oort Onderzoeksgebied: deelgebied De Blokken in Het Twiske waar zij al jaren fotografeerde. Waarnemingen van haar jaartje onderzoek zijn hier te vinden. Stage: bij herfstontdektocht voor gezinnen. Daarnaast binnen bestuur actief bezig met implementeren nieuwe website en het krachtiger neerzetten van FB. Eindopdracht: samen met Tanja werkvorm ‘Soorten scoren’ bedacht. Daarnaast het introduceren en organiseren van fotowandelingen in de Blokken.  | | Peter Bals Onderzoeksgebied: gebiedje rond wilg tussen Twiskepaviljoen en Schoorlstrand waarin ook gekeken naar natuur versus recreatie en de verhalen rond bomen. Onderzoeksvraag die voor hem blijft: is stikstof een probleem in Het Twiske? Stage: meehelpen met wilgen knotten Eindopdracht: project Taal in de natuur n.a.v. vraag IVN. Peter is taalmaatje bij Humanitas. Doel: al wandelend in de natuur communiceren met mensen met niet-Nederlandstalige achtergrond en zo de taal leren en ontspanning bieden.
 | | Pieter Hottentot Onderzoeksgebied: gebiedje rond wilg tussen Twiskepaviljoen en Schoorlstrand met nadruk op de historie van het gebied die hij als kind heeft meegemaakt. Stage: als vrijwillig schipper in het Oostzanerveld heeft Pieter ervaring opgedaan in de organisatie Staatsbosbeheer. Eindopdracht: organisatie van stiltewandelingen in Het Twiske waarbij zijn interesse in het Taoïsme een rol speelt . De natuur als katalysator voor genieten en geluk.
 | | Tanja Verbij Onderzoeksgebied: berm met picknicktafel langs Kanaaldijk bij pontje naar Ilpendam. Door Tanja Geniet-gebiedje genoemd. Uitzicht op het Ilperveld, twee knotwilgen en veel grassoorten die haar uitdaagden een grassencursus te gaan volgen. Stage: bij de Twiskespeurders Educatieve eindopdracht: heeft werkvorm Soorten scoren bedacht en samen met Pauli (die de foto’s verzorgde) uitgewerkt.
 | | Wilma de Ruijter Onderzoeksgebied: eigen achtertuin waarbij zij om meer diversiteit te krijgen een wisselend maaibeleid uitvoerde. Tijdens de mini-excursie werden de drie verschillende delen op plantenrijkdom geïnventariseerd. Stage: bij de vogelwerkgroep waar zij al 15 jaar meedraait. Zij reflecteerde op haar eigen inbreng en hield een enquête onder de werkgroep leden. Eindopdracht: samen met Ingrid de vogelsafari ontwikkeld en uitgevoerd.
 | | Yvonne Steen Onderzoeksgebied: de Trickel bij de Poelboerderij. Samen met Chris ging zij met regelmaat 'trickelen', waarnemingen doen in het veld en het in de theorie geleerde in de praktijk ontdekken. Stage liep zij als vrijwilliger bij de Poelboerderij. Eindopdracht: Natuurschattentocht voor groep 3-4 op het Trickelpad.
 | | Tot slot.... Houd de aankondigingen in de komende nieuwsbrieven in de gaten! Na de zomervakantie komt de groep 'nieuwe natuurgidsen' bij elkaar om verdere plannen en hun ambities te bespreken. En uiteraard om met elkaar weer eens te genieten van en ontdekken in de natuur, iets wat de Natuurgidsenopleiding zo boeiend maakte. Aansluiten? Stuur een bericht naar bestuur@ivntwiske.nl | | | | | | | | Waarom IVN Twiske? Als een van de 165 IVN-afdelingen zet IVN Twiske zich in voor natuurbeleving, natuureducatie en natuurbehoud, in en om recreatie-natuurgebied Het Twiske. Dit gebied met Natura 2000 status ligt tussen Oostzaan en Landsmeer/Den Ilp. Kijk voor meer informatie op | | | | | | | | | | | | IVN Twiske Oossaander Hoop 23, 1035RX Amsterdam | | | | | |